Sarı doktor emekli oluyor

Emekliye ayrılan Sarı Doktor şu anda JR Central ve JR West şirketleri bünyesinde Tokaido/Sanyo Shinkansen üzerinden Tokyo ile Hakata hattında iki günlük gidiş-dönüş yolculuk yapıyor. Fakat toplamda 1.100 km’yi bulan günlük yolculuğu sırasında yolcu alması yasak.

JR Central’a ait araçların gelecek yılın Ocak ayında (2025), JR West’e ait araçların ise 2027 yılında emekliye ayrılacağı açıklandı. Sarı doktor lakabıyla anılan trenler, yolculuğu sırasında sensörler ve diğer cihazlar, ray bozulması ve havai kablo aşınması gibi koşulları ölçmek ve ayrıca ray bakım çalışmaları için temel verileri toplamak üzere hareket sırasındaki titreşimleri ve darbeleri kaydetmek için kullanılıyor.

Japonların Shinkansen adını verdikleri Japan Railways tarafından işletilen yüksek hızlı demiryolu ağının doktorlarının tarihi shinkansenlerinkiyle başladı. İlk nesil sarı doktorlar, 1964 yılında Tokaido Shinkansen’in açılmasıyla faaliyete girdi. Trenler daha görünür olsun diye sarıya boyanmışlardı.

Sonraki yıllarda seyirlerin aksamaması için shinkansenlerin hızının arttırılması gerekli hale geldi ve 1974’te tanıtılan ikinci nesil sarı doktorlar Japonya’nın ilk Shinkansen “0 Serisi”ni temel alan araçları kullandı.

Sarı doktorların emeklilik haberinin kamuoyuna duyurulduğu 13 Haziran sabahı sosyal medyada pek çok kişi onu emekli olmadan önce son bir kez görmek istediğini belirten mesajlar attı.

Sarı Doktorlar için atılan mesajlarda “Tüm sıkı çalışmanız için teşekkür ederim”, “Çocuğum da onu seviyor. İlk öğrendiği trenin adı Sarı Doktordu” gibi ifadeler yer aldı. Bir tren emekliye ayrılacağını duyurduğunda veya son seferini yaptığında demiryolu hayranlarının heyecanlanması yaygındır. Ancak araç sadece test amaçlı olmasına ve yolcu taşımamasına rağmen Japonya’da küçük çocukların sevgilisiydi.

Japonlar Sarı Doktor’u görmenin kendilerine iyi şans getirdiğine inandıklarından, ona ayrı bir hürmet gösteriyorlar.

Fotoğraf meraklısı ve özel olarak Sarı Doktorların fotoğraflarını çeken Isao Nishimura, yerel medyaya verdiği bir demeçte “Fotoğraf aracılığıyla onlarla kurduğum bağlantı benim için çok özel. Onları bir daha göremeyecek olmak beni ziyadesiyle üzüyor” diye konuştu.

Nishimura yaklaşık 18 yıl boyunca Sarı Doktor fotoğrafçılığı yaptığını ve bugüne kadar 2.000’den fazla fotoğraf çektiğini söylüyor.

Aslına bakılırsa Japon halkı, sarı doktorların artık eskidiğini ve emekliliklerinin yaklaştığını hissediyordu fakat ne olursa olsun emeklilik haberi Japonya genelinde büyük bir hüzne yol açtı.

Halkın büyük bir kısmı Sarı Doktorlar için müze kurulmasını ve sarı trenlere ilişkin hatıraların bu sayede ölümsüzlüğe kavuşmasını talep ediyorlar.

Geçen ay emekliliğini duyuran ilk Sarı Doktor’un seferlerine veda edişi küçük bir törenle gerçekleşti ve halk bu merasime büyük ilgi göstermişti.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir